در هر زمان انسانها با توجه به موقعیت جغرافیایی و ارزشهای قومی و قبیلهای و فرهنگ و سنت آن جامعه، ابزارها و راهکارهای مختلفی را برای دستیابی به زیبایی مورد استفاده قرار دادهاند.
پس زیبایی یک امر نسبی است و برای مردان و زنان نیز تفاوتی ندارد. در شرایط کنونی با پیشرفت علم پزشکی و ابزارها و تجهیزات مربوط به آن، جراحی پلاستیک برای ترمیم ضایعات مختلف جایگاه خود را پیدا کرده است و به تدریج به سمت و سوی جراحی زیبایی بینی برای زیباتر کردن اجزای بدن کشیده شده و اکنون هدف دیگر سالمسازی و درمان نیست بلکه زیباتر ساختن است و چنانچه مطابق سلیقه یا الگوهای ذهنی یا مقایسهای مراجعهکننده عمل زیبایی انجام نشود از نظر او عمل موفقیتآمیز تلقی نمیشود. یکی از جراحی های پلاستیکی که امروزه بسیار رواج یافته است جراحی زیبایی بینی می باشد.
روانشناس در کنار جراح زیبایی پلاستیک
درصد بالایی از مراجعهکنندگان پس از انجام جراحی زیبایی بینی برای ترمیم مجددا مراجعه میکنند چرا که آنها انتظاراتی را که در تصور خود داشتهاند به دست نیاورده و احساس پشیمانی میکنند و این مساله به این مفهوم نیست که عمل زیبایی ناموفق بوده بلکه انتظارات مراجعهکننده بیش از حد انتظار بوده است. حضور مشاور یا روانشناس و نیاز به مداخله او در تصمیمگیری برای جراحی زیبایی بینی، کمک میکند تا مراجعهکننده واقعبینانهتر تصمیم بگیرد و نسبت به عمل خود از هرگونه خیالپردازی و احساس نامطلوب دوری کند.
پرسشنامه جراحی زیبایی بینی
بیشتر افرادی که تن به عمل جراحی زیبایی بینی میدهند دارای یک شعار واحد هستند؛ از وضع موجود به وضعیت مطلوب. اگر شخصی از نظر منطقی و آگاهی شرایط بعد از عمل را بداند، میتواند با احساس خود مناسبتر برخورد کند. مثلا یک پرسشنامه کاربردی و پر کردن آن با سوالات مشابه زیر مطمئنا آثار منفی این احساس را تغییر خواهد داد:
«چرا میخواهم جراحی زیبایی انجام دهم؟ چه کسانی مرا تشویق به این کار کردهاند؟ چه کسانی مرا از انجام این عمل بازمیدارند؟ اگر این عمل انجام شود چه چیزی به دست خواهم آورد؟ اگر این عمل انجام نشود چه مشکلی پیدا میشود؟ چه کسانی بعد از عمل به اهداف خود رسیدهاند و آن اهداف کدامند؟ چه افرادی به اهداف خود نرسیده و شکست خوردهاند؟ میخواهید بعد از عمل زیبایی مثل چه کسی شوید؟» و سوالهای دیگر که در ذهن مراجعهکننده زوایای تاریک تصوراتش را روشن میکند.
از نظر روانشناختی در اعمال جراحی زیبایی سه وجه مدنظر است، پیش از عمل که طرح درمان مشهور شده، در طول درمان و احیای بیمار و پس از انجام عمل جراحی که نیازمند آمادهسازی بسترهای فکری خود و اطرافیان وی است. انتقال درک ایجاد ارزش افزوده برای فردی که عمل جراحی روی وی انجام شده بسیار حایز اهمیت است.
زیبایی درونی رضایت پایدار میدهد
خلاصه زیباتر شدن امروز بین افراد فراگیر شده است و با انتخاب نوع پوشش، آرایش مو و استفاده از زیورآلات و اتومبیلهای گرانقیمت و عملهای زیبایی سعی در جلب توجه دیگران از طریق زیباتر جلوه کردن دارند. اگر زیبایی بیرونی با احساس زیبا بودن درونی همراه شود میتواند در شخص تعادل روانی به وجود آورد. در غیر این صورت هرگز به زیباییهای بیرونی خود اعتقاد پیدا نمیکنیم و آنکه به چیزی تظاهر کند از درون از کمبود آن رنج میبرد.
- ۹۷/۰۲/۰۸